Over de opleiding

graduation
Opleidingsniveau

MBO+ en HBO werk- en denkniveau

Tijdvak

Dag

Duur van de opleiding

5 dagen verdeeld over 5 maanden

Plaats

Online, Amsterdam, Utrecht, Groningen, Rotterdam

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn.

De Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn is een praktijkgerichte opleiding die je de kern van kwaliteitsmanagement in zorg en welzijn leert. Onder begeleiding van ervaren docenten uit de praktijk ontdek je de essentiële aspecten van dit vakgebied.

Waarom deelnemen?

De zorgsector verandert voortdurend door nieuwe wetgeving, technologische vooruitgang en de toenemende behoefte om patiënten en cliënten zo goed mogelijk te ondersteunen. Deze ontwikkelingen stellen zorg- en welzijnsorganisaties voor nieuwe uitdagingen, en juist hier speelt de kwaliteitsfunctionaris een cruciale rol.

Als kwaliteitsfunctionaris ben je niet alleen degene die helpt ontdekken waar verbeteringen mogelijk zijn, maar ook degene die deze veranderingen ondersteunt. Hierbij hou je rekening met de behoeften van zowel patiënten als de organisatie .

Ook is er een individuele begeleiding tijdens de gehele basisopleiding kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn.

Opleidingsprogramma

In deze Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit
  • Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg
  • De kwaliteitssystemen, Arbo, milieu
  • De kwaliteitsafdeling
  • Rol van de kwaliteitsfunctionaris.

Kwaliteitsmanagement normen en -modellen

  • De nieuwste versies van INK, ISO9001, IIP, JCI, NIAZ,  HACCP, BRC, nieuwste versie van HKZ, Balanced Scorecard, kwaliteitshandvesten en Lean management
  • Invloed van wetgeving, ARBO, WIA .

Kwaliteitssysteem opzetten en -handboek

  • Rol en toegevoegde waarde van een kwaliteitshandboek
  • Werken naar een voortdurende verbetering van de bedrijfsresultaten
  • Procedures opstellen
  • Flowcharts maken
  • Kiezen, invoeren en beheren van een kwaliteitssysteem
  • Certificatie en accreditatie
  • Meten en sturen van organisatiekwaliteit.

Werkprocessen

  • Werken met prestatie-indicatoren (KPI’s)
  • Verbeteringen signaleren en invoeren.

Audits

  • Werking en toepassing
  • Audits voorbereiden, uitvoeren en bevindingen rapporteren
  • Verbetermogelijkheden ontdekken.

Communicatieve vaardigheden

  • Interpersoonlijke communicatie
  • Interviewvaardigheden
  • De ander begrijpen
  • Feedback geven
  • Communicatie bevorderen.

Adviesvaardigheden

  • Het adviestraject en -acceptatie
  • Eigenschappen en vaardigheden van een adviseur
  • Adviesstijlen en -strategieën.

Rapportagevaardigheden

  • Procedures en instructies schrijven voor de doelgroep
  • Zorgen dat diverse doelgroepen dezelfde boodschap onthouden
  • Structureren van tekst.

Presentatievaardigheden

  • Presentaties voorbereiden, houden en evalueren
  • Presenteren voor verschillende doelgroepen
  • Luisteraars boeien en betrekken.

Praktijk en oefeningen

  • Diverse praktijkoefeningen en cases en andere vormen van interactief leren.

 

>> Meer weten over de basisopleiding kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn?

>> Bel 079-3619201.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer

Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn

Je bent een medewerker in de Zorg of Welzijn.

Je bent kwaliteitsfunctionaris en wilt de meest essentiële kennis en vaardigheden opdoen over het mooie vak Kwaliteitsmanagement in de zorg of welzijn.

Ook wil je serieus genomen worden door je collega's.

Deze Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn biedt je de meest essentiële kennis en vaardigheden aan voor de functie van kwaliteitsmedewerker .

Waarom deelnemen?

De Zorg en Welzijnssector in Nederland is nu volop in beweging.

Aangedreven door veranderde wetgeving, technologische ontwikkelingen en de behoefte aan het effectief kunnen helpen van Patiënten heeft dit gevolgen voor de organisatie van de zorg en welzijn.

De kwaliteitsfunctionaris speelt in deze verandering een belangrijke rol. Niet alleen om de organisatie te helpen ontdekken waar de verbetermogelijkheden zijn, maar ook bij de realisatie van de veranderingen, rekening houdend met de behoeften van medewerkers en organisatie.

De basisopleiding kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn levert via de innovatieve methode PPS de essentiële kennis en inzichten voor de ondersteuning van deze veranderingen. Zo bevat deze praktische basisopleiding achtergronden en toepassingen  van kwaliteitsmanagement en biedt de opleiding ervaringen met adviesvaardigheden, auditvaardigheden, presentatievaardigheden en rapportagevaardigheden.

We hanteren een grondige leermethode die theoretische kennis naadloos verbindt met praktijkervaring, door de integratie van recente studies en trends binnen kwaliteitsmanagement. Hierdoor krijgen de deelnemers een breed begrip van kwaliteitsmanagement en zijn ze in staat om direct de kennis en ervaring toe te passen binnen hun organisatie.

Daarnaast bieden we toegang tot een uitgebreid netwerk van collega-kwaliteitsfunctionarissen, wat de mogelijkheden voor netwerken en professionele groei verder uitbreidt. Onze docenten zijn toonaangevende experts in kwaliteitsmanagement binnen de zorg en welzijn en zorgen voor een individuele begeleiding tijdens de gehele opleiding.

Onze opleiding gaat verder dan een diploma: Het is een investering in uw toekomst en die van uw organisatie.
Meld u daarom aan en ervaar de toepassingen van deze basisopleiding kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn.

Kort samengevat

Doelgroep

De doelgroep van de Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn zijn kwaliteitsfunctionarissen en alle medewerkers die een kwaliteitsfunctie gaan uitvoeren.

Doel

De doelen van de Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn zijn:

  • het aanbieden van een totaaloverzicht van kwaliteitsmanagement
  • het aanbieden van de meest essentiële kennis en vaardigheden die binnen kwaliteitsmanagement een rol spelen.

Voorbereiding van de Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn wordt bepaald door

  • Het doornemen van de theorie
  • Uitvoeren van de praktijkopdrachten

Studiebelasting van de Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn.

  •  ca 3 – 5 uur per studiebijeenkomst

Werk en denkniveau

De Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn wordt verzorgd op MBO / HBO werk en denkniveau.

Studiemateriaal

Mentorius gebruikt voor deze Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn.

Voor aanvang van de Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Methode

De Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn maakt gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn individueel maatwerk te blijven leveren.

 

Nu aanvragen

Opleidingsprogramma

In deze Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit
  • Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg
  • De kwaliteitssystemen, Arbo, milieu
  • De kwaliteitsafdeling
  • Rol van de kwaliteitsfunctionaris

Kwaliteitsmanagement normen en -modellen

  • De nieuwste versies van INK, ISO9001:2015, IIP, JCI, NIAZ, PREZO, HACCP, BRC, Gouden, Zilveren, Bronzen Keurmerk, nieuwste versie van HKZ, Balanced Scorecard, kwaliteitshandvesten en Lean management
  • Invloed van wetgeving, ARBO, WIA

Kwaliteitssysteem opzetten en -handboek

  • Rol en toegevoegde waarde van een kwaliteitshandboek
  • Werken naar een voortdurende verbetering van de bedrijfsresultaten
  • Procedures opstellen
  • Flowcharts maken
  • Kiezen, invoeren en beheren van een kwaliteitssysteem
  • Certificatie en accreditatie
  • Meten en sturen van organisatiekwaliteit

Werkprocessen

  • Werken met prestatie-indicatoren (KPI’s)
  • Verbeteringen signaleren en invoeren

Audits

  • Werking en toepassing
  • Audits voorbereiden, uitvoeren en bevindingen rapporteren
  • Verbetermogelijkheden ontdekken

Communicatieve vaardigheden

  • Interpersoonlijke communicatie
  • Interviewvaardigheden
  • De ander begrijpen
  • Feedback geven
  • Communicatie bevorderen

Adviesvaardigheden

  • Het adviestraject en -acceptatie
  • Eigenschappen en vaardigheden van een adviseur
  • Adviesstijlen en -strategieën

Rapportagevaardigheden

  • Procedures en instructies schrijven voor de doelgroep
  • Zorgen dat diverse doelgroepen dezelfde boodschap onthouden
  • Structureren van tekst

Presentatievaardigheden

  • Presentaties voorbereiden, houden en evalueren
  • Presenteren voor verschillende doelgroepen
  • Luisteraars boeien en betrekken

Praktijk en oefeningen

  • Diverse praktijkoefeningen en cases en andere vormen van interactief leren.

 

Nu aanvragen

Planning

Sorteer op
donderdag 12 december 2024
Dag
Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Groningen

Lesrooster voor Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn

Startdatum donderdag 12 december 2024

Datum Dag Tijdstip
12 december 2024 donderdag 10:00 - 16:00
6 februari 2025 donderdag 10:00 - 16:00
6 maart 2025 donderdag 10:00 - 16:00
10 april 2025 donderdag 10:00 - 16:00
8 mei 2025 donderdag 10:00 - 16:00
donderdag 30 januari 2025
Dag
Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Groningen

Lesrooster voor Basisopleiding Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn

Startdatum donderdag 30 januari 2025

Datum Dag Tijdstip
30 januari 2025 donderdag 10:00 - 16:00
6 februari 2025 donderdag 10:00 - 16:00
6 maart 2025 donderdag 10:00 - 16:00
10 april 2025 donderdag 10:00 - 16:00
8 mei 2025 donderdag 10:00 - 16:00

Kosten

Cursusgeld 1995,- ex btw
Literatuur Inclusief
Opdrachtbegeleiding Inclusief
Handouts en reprokosten Inclusief
Examenkosten Inclusief
Arrangementskosten (Onbeperkt lunch, koffie, thee) 325,- ex btw (kosten vervallen bij online lessen)

Ervaringen

Bekijk meer

Accreditaties